Užitečné informace

Vyčistit katalyzátor nebo filtr pevných částic (DPF)?

Koupit repasovaný?

Nebo raději úplně nový?

Originál nebo druhovýrobu?

Kdo se v tom má vyznat?!

Těžko radit, ale nějaké indicie existují, i když jako rady bych to nebral.

Co je DPF?

DPF je prostě filtr ve výfukovém systému, který zachytává mikroskopické částice sazí, abychom je nemuseli dýchat. Kdo odstraní DPF z vozidla, páchá (sice pomalou) ale hromadnou vraždu.

Katalyzátor SCR (s tím souvisí ta slavná močovina neboli AdBlue) je naproti tomu další udělátko ve výfukovém systému, které naopak nic nezachytává, ale když jím výfukové plyny procházejí, napomáhá chemické reakci, která odstraňuje z výfukových plynů oxidy dusíky (NOx). Kdo si koupí emulátor AdBlue a tento systém vyřadí z provozu, všem nám zadělává na další zdravotní problémy (i svým dětem, kvůli, kterým se honí za kačkama, aby se měli dobře).

Jste-li povoláním uhlobaron či rentiér, kupte filtr nový a to originál! Je to jednoznačně nejlepší volba.

My ostatní musíme hledat nějakou schůdnější cestu.

Nákup repasovaného DPF se zdá být dobrá volba. To “zdá” jsem použil záměrně, protože ve společnosti, kde alfa a omega je zisk nemůžete každému věřit, že vám prodává to, co tvrdí. Repasovaný filtr může dobře sloužit, ale také nemusí. Nevíte co za sebou ten filtr má a nevíte, jak poctivě jej někdo repasoval. Repase je vlastně vyčištění vložky, oprava pláště, pokud je třeba atd. Někdy se při repasi mění i vložka, když je poškozená.

Koupit druhovýrobu se může zdát jako optimální, kdyby neexistovala snaha dostat náklady na minimum a zisk na maximum. Toto snažení totiž často vede k tomu, že filtrační vložky obsažené v těchto filtrech jsou z nekvalitních materiálů, často nebývají ani tak velké (i třetinové jsme viděli) a s tím souvisí filtrační kapacita. Brzy se zanesou nebo jinak vypoví službu. Můžete ovšem koupit i takový, se kterým budete spokojeni.

Proto: Když už mám v autě původní, originální DPF, který tam dal výrobce vozu, vychází mi z toho nejlépe možnost Vyčištění filtru pevných částic. Zůstane vám kvalita originálního výrobku, pocházejícího od výrobce automobilu a alespoň u nás čistíme filtry a katalyzátory tak, že dosahujeme průchodnosti nového filtru. Samozřejmě někdy to není 100%, ale pod 97% nejdeme.

Jedno je ale jisté: ať už zvolíte kteroukoli možnost, důležité je mít v dobré kondici vstřikovací, spalovací i výfukový systém vozu, jinak i nový originál může být zakrátko na odpis.